Blog

Tieto bilbordy prečítate iba v zápche. Už vieme, kto je za nimi!

Na bilbordy sme si zvykli ako na nutné zlo. Do tých, ktoré nedávno posiali mimoriadne frekventované cestné úseky po celom Slovensku, sa však začítame radi. Obsahujú totiž úryvky od mladých slovenských autorov – Ester Weissovej-Fekete, Mareka Majzona, Petra Balka a Lukáša Cabalu.

Kto je za “čítaním do zápchy”?

Netradičné bilbordy pripomínajú stránky z knihy. Okrem samotného literárneho textu a nápisu “čítanie do zápchy” však donedávna neobsahovali nič – žiadne logo značky či čokoľvek iné, čo by nám pomohlo rozlúštiť, kto stojí za touto zvláštnou iniciatívou. Na tieto “beletrizované bilbordy” upozorňovali aj influenceri a ich sledovatelia tipovali, kto stojí v ich pozadí. Vysvetlenie, ktoré najnovšie na bilbordy pribudlo, však prekvapilo všetkých.

Za kampaňou totiž stojí Asociácia železničných dopravcov Slovenska. Čo má spoločné literatúra a železnice nám vysvetlil prezident AROS-u Ján Biznár: “Kampaňou chceme poukázať na problém zahltenia nákladnou dopravou, konkrétne kamiónmi. Na čítanie celých literárnych textov na bilbordoch by sme ideálne nemali mať na cestách čas, žiaľ, existujú cestné úseky, kde dokážeme naozaj prečítať čokoľvek. Chceli sme na to poukázať spôsobom, ktorý by bol ľuďom príjemný a trochu im tie zápchy spríjemniť. Samozrejme, máme aj trvalejšie riešenie – zvýšiť využívanie nákladnej železničnej dopravy ako najviac ekologickej formy dopravy, ktorá navyše cesty dokáže výrazne odbremeniť od nákladných áut. Od štátu preto žiadame komplexnú dopravnú politiku. Na to, aby sa veci pohli, potrebujeme aj tlak verejnosti.”

Prečo je potrebná vaša pomoc

Ako nám povedal Ján Biznár, nákladná železničná doprava sa v súčasnosti borí s viacerými problémami, ktoré, žiaľ zostávajú mimo radar verejnosti. Trate na prepravu tovarov nie sú využívané naplno, sú v dezolátnom stave a obnovujú sa iba trate pre osobnú železničnú dopravu. Problémom je aj vysoká cena za používanie koľají. Keďže Slovensko je možné obísť z každej strany, dopravcovia vozia tovar cez susedné krajiny, pretože je to výhodnejšie. Na rozdiel od cestnej dopravy, nákladná železničná doprava tiež nedostáva žiadnu podporu a nemá žiadne daňové úľavy, hoci ide v súčasnosti o najekologickejšiu formu dopravy.

Páčila sa vám kampaň? Podpíšte petíciu

Ak vás netradičné bilbordy zaujali a chceli by ste pomôcť AROS-u zvýšiť podiel nákladnej železničnej dopravy a odbremeniť tak naše cesty od kamiónov, stačí podpísať petíciu.

Čítať viac